Wszystko, co musisz wiedzieć o wymianie opon motocyklowych
23.07.2019
Podobnie jak w przypadku opon samochodowych, motocyklowe również zużywają się i psują, a
wówczas wymagają naprawy. Wielu kierowców oddaje pojazd do wulkanizatora i nie wgłębia się w
techniczne szczegóły serwisu, jednak skoro czytasz ten artykuł, zapewne chcesz wiedzieć więcej.
Poniżej znajdziesz wszystkie niezbędne informacje na temat wymiany opon motocyklowych.
Opony motocyklowe – ile kosztuje i na czym polega ich wymiana
Choć opony do motocykli zazwyczaj występują parami (lub potrójnie – w trójkołowcach), ich wymiana może być równie kosztowna, jeśli nie kosztowniejsza w stosunku do cen znanych właścicielom aut osobowych.
Warto wiedzieć, że opony motocyklowe dzieli się na dwa podstawowe rodzaje: dętkowe i bezdętkowe. Ich typ jest uzależniony od charakteru samego pojazdu. Nawet laik szybko dostrzeże różnice pomiędzy oponami w skuterach, crossach czy sportowych modelach. Przednie i tylne opony różnią się wykonaniem – czasami nawet pod względem użytej mieszanki. Niestosowanie się do zaleceń producentów grozi poważnymi konsekwencjami, dlatego profesjonalny serwis opon motocyklowych jest tak ważny i nie można go bagatelizować.
Przechodząc do konkretów – rachunek za jednorazową wizytę u wulkanizatora może wynieść od kilkudziesięciu do ponad stu złotych, oczywiście nie licząc kosztu nowych lub używanych opon. Ceny wahają się nie tylko w zależności od renomy czy lokalizacji punktu serwisowego, ale przede wszystkim zakresu świadczonych usług, do których należą następujące czynności:
- • wymiana,
- • wyważenie,
- • założenie nowego wentylu,
- • demontaż wydechu,
- • naprawa,
- • demontaż koła,
- • łatanie dętki.
Czy naprawa opon motocyklowych w ogóle się opłaca?
Z uwagi na specyficzne zastosowanie jednośladów i ich intensywną eksploatację, opony motocyklowe szybko się zużywają. W przypadku wybranych uszkodzeń wydaje się, że zamiast wymiany, wystarczy naprawa, lecz wielu wulkanizatorów i producentów odradza taki wybór. Zestaw naprawczy do opon motocyklowych może być przystosowany zarówno do modeli dętkowych, jak i bezdętkowych, zawierając odpowiednio: elementy do łatania dętki lub klej i szydełko plus dodatkowe narzędzia i akcesoria. Zestawy dzielą się na tańsze i droższe, jednak powinniśmy stosować je wyłącznie przy braku innych możliwości, na przykład by bezpiecznie dojechać do wulkanizatora.
Nie można na siłę i wielokrotnie naprawiać opon do motocykli, a następnie jak gdyby nigdy nic jeździć nimi po ulicach, szczególnie dociskając gaz! Zestaw naprawczy do opon motocyklowych powinien spełniać rolę jedynie wyjścia awaryjnego, na czarną godzinę. Należy być po prostu przygotowanym na stały wydatek, jakim jest fachowa wymiana opon motocyklowych u wykwalifikowanego wulkanizatora lub samodzielna – przy odpowiednio wysokim doświadczeniu.
Opony do motocykli kluczem do bezpieczeństwa
Zbyt niskie ciśnienie w oponach motocyklowych utrudnia prawidłowe skręcanie i kontrolę nad pojazdem, a w skrajnych przypadkach prowadzi do przebicia gumy, co może skończyć się nawet śmiertelnym wypadkiem, szczególnie przy wysokiej prędkości.
Wybierając nowy model, warto zwrócić uwagę na każdy detal, spędzić trochę czasu na lekturze recenzji, skonsultować się z wulkanizatorami oraz innymi kierowcami. Oznaczenia opon motocyklowych naprawdę mają znaczenie. Świadomość, czym są bieżnik, szkielet i ścianki boczne, czym różnią się modele diagonalne, diagonalne opasane i radialne, nie jest wiedzą bezużyteczną, a wręcz przeciwnie – niezbędnikiem motocyklisty.
„-” oznacza oponę diagonalną, „B” oponę diagonalną z opasaniem, „R” oponę radialną. TT jest skrótem od „Tube Types”, czyli opony dętkowej, a co za tym idzie TL oznacza „Tubeless”, oponę bezdętkową. Gdy widzisz M/C masz pewność, że chodzi o opony wyłącznie do motocykli, z kolei skrót NHS rozwija się jako Not for Highway Service, czyli opona nie ma homologacji drogowej, jest za to przeznaczona do jazdy na torze. RF świadczy o wzmocnieniu opony, a Rear i Front pozwalają rozróżnić odpowiednio tylne i przednie warianty.
Oznaczenia opon motocyklowych diagonalnych zawierają informacje na temat:
- • szerokości opony wyrażonej w milimetrach,
- • profilu opony – procentowego stosunku wysokości i szerokości,
- • średnicy wyrażonej w calach,
- • indeksu nośności wyrażonego w kilogramach,
- • indeksu prędkości.

Od teraz odczytanie produktu opisanego jako 120/70Z R17 58 W czy 180/55Z R17 73 W M nie powinno stanowić dla Ciebie większego problemu. Najlepsze opony motocyklowe na rynku produkują takie firmy, jak Michelin, Dunlop, Bridgestone, Metzeler, Pirelli, Continental, a także kilka innych, nieco mniej znanych i rzadziej reklamowych, aczkolwiek również uwzględnianych w rankingach i recenzjach. Pamiętaj, że właściwie wybrane i wymienione opony są kwestią nie tylko komfortu, ale przede wszystkim bezpieczeństwa jazdy!
Autor:

Zobacz również:
- • 3 najczęstsze błędy przy zakupie polisy OC
- • 10 gadżetów na prezent dla motocyklisty
- • 10 marek, które powinien znać każdy motocyklista
- • Motor na kategorię B – co musisz o nim wiedzieć
- • Rodzaje motocykli – na jaki się zdecydować
- • Kaski motocyklowe – co należy o nich wiedzieć?
- • Ubezpieczyciel odmawia wypłaty odszkodowania - co wtedy?