Motor na kategorię B – co musisz o nim wiedzieć?

24.07.2019

Skoro istnieje osobna kategoria prawa jazdy dla motocyklistów (A), skąd w Internecie tak wiele ofert zaczynających się od frazy „motor na kat b”? Przecież kategoria B – najpopularniejsza, bo pozwalająca jeździć autami osobowymi – jest zdawana na osobnym egzaminie... Najwyższa pora wyjaśnić niejasności i odwołać się do obowiązujących przepisów.

Motor na kat. B w świetle polskiego prawa

Gdy 24 sierpnia 2014 roku pojawiła się nowelizacja przepisów o ruchu drogowym, wielu posiadaczy standardowego prawa jazdy kategorii B szczerze się ucieszyło, zatarło ręce i usiadło przed komputerami, by znaleźć dla siebie idealny motocykl. Nie połączono bynajmniej kategorii A i B. Po prostu w Ustawie z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami pojawił się następujący zapis: 3. Na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej prawo jazdy: (…) 4) kategorii B uprawnia do kierowania: a) motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg (...) pod warunkiem , że osoba posiada prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat.

Co z tego wynika?

Motor na kat. B powinien mieć pojemność silnika mniejszą lub równą 125 cm3 przy maksymalnej mocy 11 kW (15 KM). Należy również pamiętać o stosunku mocy do masy własnej mniejszym lub równym 0,1 kW/kg, więc przykładowo stukilogramowy motocykl nie może mieć większej mocy, niż 10 kW. Znowelizowana ustawa nie precyzuje jednak takich szczegółów, jak rocznik i stan pojazdu, rodzaj skrzyni biegów lub cykl pracy silnika (czy ma być dwusuwowy, czy czterosuwowy). To dobra informacja dla kierowców, ponieważ rozszerza możliwość wyboru idealnego pojazdu, który odpowiada obowiązującym przepisom. Tu jeszcze jedna, istotna uwaga. Dopiero 22 grudnia 2018 roku nowelizacja objęła trójkołowe motocykle i nimi również można poruszać się posiadając „prawko” kategorii B. Co istotne, w tym przypadku pojemność i moc silnika nie są ograniczone przepisami.

O czym należy pamiętać?

1. Tylko dla doświadczonych

Motor na kategorię B może być używany wyłącznie przez kierowców, którzy posiadają prawo jazdy przynajmniej od 3 lat, przy czym nie oznacza to, że trzeba być przez ten czas aktywnym drogowcem. Choć nie wymaga się kończenia żadnego kursu, warto rozważyć solidny trening (najlepiej poprzez dodatkowe godziny w szkole jazdy dla motocyklistów) przed samodzielnym wyjechaniem jednośladem na ulicę.

2. Stanowcze „nie” dla nadużyć

Każdy pasjonat motocykli wie, że istnieją techniczne sposoby na przeróbki silnika, a niejeden posiadacz motocykla decyduje się na pewne nadużycia w stosunku do obowiązujących przepisów. Należy jednak przestrzegać obowiązującej ustawy, która wprost wskazuje, że motor na kat. B ma mieć maksymalnie silnik o parametrach 125 cm3, 11 kW i stosunku 0,1 kW/kg. Wykrycie samodzielnych przeróbek skutkuje konsekwencjami, a sprawca wypadku odpowiada za kierowanie bez uprawnień. Policjanci podejrzewający fałszerstwo dokumentów mają prawo zatrzymać dowód rejestracyjny kontrolowanego kierowcy.

3. Warto zadbać o odpowiedni strój

Jedynym wymogiem wobec kierowców motocykli jest posiadanie profesjonalnego kasku, jednak każdy doświadczony właściciel jednośladu podkreśla, jak dużo korzyści wiąże się z ubieraniem specjalnego stroju. Wybór ubrań dla motocyklistów jest aktualnie ogromny, zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn. Jazda motorem na kategorię B ma być przyjemnością, ale i wiązać się z bezpieczeństwem. Więcej o odzieży motocyklowej napisałam w artykule: Odzież motocyklowa - niezbędnik od głowy do stóp.

Najciekawsze motory na prawo jazdy kategorii B

Co znamienne, motocykle z silnikiem o pojemności 125 cm3 cieszą się największym zainteresowaniem polskich klientów, a ich sprzedaż wciąż rośnie. Liderami rynku są Romet, Junak oraz Honda, więc z tego powodu warto zacząć poszukiwania od oferty tych marek. Dopiero rodzącym trendem jest kupowanie elektrycznych pojazdów – i to również warto odnotować. Wśród motocykli i skuterów dla kierowców aut osobowych, poza wspomnianymi producentami, wyróżniają się także firmy SYM, Barton, Keeway, Zipp czy Benyco. Koszt nowego pojazdu jest stosunkowo niewielki; oscyluje w granicach 5 – 8 tysięcy złotych.

Polecam swoją kuzynkę Kawasaki Ninja 125 cm3. Jej cena salonowa wynosi około 20 000 zł. Kawasaki Ninja 125cm3 2019 rok

Czy zdecydujesz się rozpocząć przygodę z jednośladami, korzystając z prawa jazdy kategorii B?