Jak wybrać swój pierwszy motocykl?

31.10.2019

Dla niektórych to krótki incydent podyktowany chęcią spróbowania czegoś nowego, dla innych styl życia i przygoda trwająca przez całe dekady. Jazda na motorze. Owiana wieloma mitami, przez wielu nierozumiana. Traktowana lekkomyślnie może być niebezpieczna. Jak zatem zacząć, jak kupić pierwszy motor? Oto kilka myśli skierowanych do kierowców, którzy dopiero przymierzają się do zakupu jednośladu.

Jak zaczyna się przygoda z motocyklem?

Każdy kierowca może opowiedzieć swoją historię i będzie ona wyjątkowa. U jednych miłość do motocykli przechodzi z pokolenia na pokolenie, u drugich pojawia się wraz z wejściem do pewnego środowiska, u jeszcze innych wynika z prozaicznych potrzeb czy zainteresowania różnymi obliczami motoryzacji.

Dziecko na motorze - skuterze

Przygoda niektórych motocyklistów ma swój początek bardzo wcześnie, w nastoletnim wieku. Inni wsiadają na motor w późniejszym wieku, choć wcześniej w ogóle tego nie planowali. Każdy ma również określone potrzeby, zainteresowania, możliwości i preferencje. „Motor dla kobiety” czy „motor dla studenta” to zbyt pojemne ujęcie sprawy, ulegamy zresztą pewnym stereotypom. Dla jednej kobiety najzupełniej wystarczy miejski skuter, druga zawstydza kolegów swoją odwagą na ścigaczu. Jeden młody człowiek marzy o długich trasach za kierownicą choppera, drugi szuka taniego środka transportu między domem, uczelnią a pracą. Nie uogólniajmy, bo to droga donikąd. Faktem jednak, że od czegoś trzeba zacząć. Jaki motocykl na początek będzie najlepszy? Oto, czym warto się kierować.

Jazda samochodem przez wiele osób jest uznawana za oczywisty element codziennego życia, a zrobienie prawa jazdy kategorii B i kupowanie kolejnych aut traktowane jako naturalna kolej rzeczy. Przewaga „osobówek” nad pozostałymi środkami transportu wydaje się miażdżąca, choć warto zauważyć, jak wiele jednośladów porusza się po polskich drogach. Zgodnie z raportem „Raport Branży Motoryzacyjnej 2019/2020”, opublikowanym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, w naszym kraju zarejestrowanych jest około 891 tysięcy motocykli (stan na koniec 2018 roku). W tej sytuacji pytanie „jaki motocykl na początek” wydaje się całkiem uzasadnione – chętnych na spróbowanie innego rodzaju drogowych doznań nie brakuje...

Pierwszy motocykl - na co zwrócić uwagę podczas swojego wyboru?

Przeznaczenie

Zakładamy, że kupujesz motor w określonym celu, a nie pod wpływem impulsu, bez jakiegokolwiek wyobrażenia, co dalej. Na moim blogu znajdziesz artykuł poświęcony rodzajom motocykli. Trudno wyobrazić sobie, że kompletny „świeżak” od razu zainwestuje w cross/enduro do sportowej, efektownej jazdy albo zasiądzie za kierownicą potężnego „ścigacza”. Aby oswoić się z jednośladem dużo lepiej zacząć od podstaw, np. uniwersalnego motocyklu nazywanego szosowo-turystycznym. Do codziennej jazdy wystarczy, a na pojazdy wymagające większego doświadczenia i umiejętności jeszcze przyjdzie pora...

Pojemność silnika i kategoria prawa jazdy

Z rodzajem pojazdu nierozerwalnie związane są: pojemność silnika w określonym przedziale oraz... kategorie prawa jazdy. Absolutnie podstawowy motorower dla początkującego z silnikiem do 50 cm³ może być kierowany już przez 14-latka, który posiada prawo jazdy kategorii AM. W wieku 16 lat można przystąpić do egzaminu na kategorię A1, a w konsekwencji zasiąść za kierownicą motocyklu z silnikiem 125 cm³. Dynamika jazdy jest tu już odczuwalnie większa, ale nadal nie pozwala na drogowe szaleństwa, więc jako pierwszy motocykl dla dziewczyny, chłopaka czy nawet osoby dorosłej wydaje się w sam raz.

Silnik 649 cm3 Kawasaki ER6N

Po ukończeniu 18. roku życia można już korzystać z kategorii A2, dzięki której legalna staje się jazda motorem o mocy silnika do 35 kW (47,58 KM). „Najwyższym stopniem wtajemniczenia” nazwiemy kategorię A. Jeśli nie wyrabiało się wcześniej niższych kategorii, z otrzymaniem tej trzeba będzie poczekać aż do 24. urodzin. Pamiętajmy jednak, że każdy kierowca powinien prawidłowo oceniać swoje możliwości. Motory z największymi pojemnościami silników pozwalają poczuć adrenalinę w związku ze swoją szybkością, ale są też najbardziej niebezpieczne, nawet w rękach doświadczonych kierowców.

Cena i koszty eksploatacji

Dla jednych motocykl do 10 tys. złotych wyda się tani, dla innych drogi. Tu nie ma złotego środka, choć kupując pierwszy motocykl nie warto przepłacać i szaleć z wydatkami. Bo co, jeśli jazda jednośladem jednak nie przypadnie Ci do gustu...? Oprócz ceny za używany lub nowy model należy pamiętać o pozostałych kosztach, które wynikają z faktu posiadania motoru. Portfel odczuje wydatki na:

Polisa OC i dowód rejestracyjny motocykla Kawasaki
  • • polisę ubezpieczeniową OC;
  • • przeglądy i serwisy;
  • • paliwo;
  • • naprawy i części zamienne;
  • • niezbędne akcesoria (lub gadżety motocyklowe) .

Najlepiej więc dokładnie przemyśleć zakup, rozważyć wszystkie „za” i „przeciw”, a także wsłuchać się w różnorodne opinie doświadczonych kierowców, by wyciągnąć jak najlepsze wnioski.